Luc Pissens, voorzitter BFFMM & Mobility Manager bij Bank Degroof Petercam | Wij Rijden Elektrisch

U bent hier

Luc Pissens, voorzitter BFFMM & Mobility Manager bij Bank Degroof Petercam

“Eerlijkheidshalve stonden we aanvankelijk eerder sceptisch tegenover dit project. Maar na uitwisseling van heel wat objectieve kennis en cases binnen de PEB-koplopersgroep, zagen we onze mindset veranderen en staan we vandaag open om EV te promoten in het wagenaanbod bij onze respectievelijke werkgevers.”

Eerst sceptisch, nu rotsvast overtuigd

“De Belgische Federatie voor Fleet -en Mobility Managers wilde niet achterblijven en heeft begin 2017 haar volle medewerking verleend aan het PEB-project. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat wij eerder sceptisch stonden tegenover dit project. Vragen of bekommernissen die steeds terugkwamen vanuit de vlootgemeenschap waren: autonomie van EV, beperkt aanbod van EV, te weinig oplaadpunten, enzovoort.

Na uitwisseling van heel wat objectieve kennis en cases binnen de PEB-koplopersgroep zagen we na 6 maanden onze “mindset” veranderen en staan we vandaag open om EV te promoten in het wagenaanbod bij onze respectievelijke werkgevers.”

Plug-in hybride als tussenstap

“Niettegenstaande dat wij het verhaal rond de “fake-hybrides” begrijpen, is het spijtig dat de plug-in hybride voertuigen door de overheid niet als tussenstap worden gezien als een definitieve overstap naar Full EV. Het sensibiliseren van onze bestuurders om hun plug-in hybride voertuigen dagelijks op te laden had de oplossing kunnen zijn. Bij leasewagens voorzie ik de volgende jaren hoe dan ook een shift van diesel -en benzinevoertuigen naar elektrische voertuigen.”

Kanteljaren

“Bij Bank Degroof Petercam, met een vloot van 650 voertuigen, hebben we in juli 2017 een Mobility Plan geïntroduceerd waar Duurzaamheid, Comfort en Veiligheid de basis vormen. Wij werken met een budget op 48 maanden, gebaseerd op een “Real Cost of Ownership”, waar de medewerkers naast de wagen ook een fiets, abonnement openbaar vervoer of een grotere wagen tijdens vakantieperiodes kunnen kiezen. Uiteraard worden er ook hybride (in 2018 iets minder omwille van de nieuwe fiscale regels) en EV in opgenomen.

Bank Degroof Petercam neemt zijn verantwoordelijkheid door voor hybride voertuigen de intelligente oplaadkabel en voor EV de oplaadpaal op thuisadres ten laste te nemen.
Ik ben ervan overtuigd dat 2019 en 2020 kanteljaren zullen zijn. Het aanbod van EV zal eindelijk toenemen en de gemiddelde autonomie per wagen zal schommelen rond de 500 kilometer. Door onze medewerkers een monovolumewagen aan te bieden voor de vakantieperiode, ter vervanging van hun EV, nemen we ook het obstakel van de range anxiety weg. Mijn conclusie is dus dat de EV in de bedrijfsvloten stellig toenemen.”

Platform Elektrische Bedrijfswagens

Op weg naar 25% elektrisch in 2020