Special guest arriving | Wij Rijden Elektrisch

U bent hier

Special guest arriving

Dries is project manager bij The New Drive, waar hij vooral werkt aan projecten rond elektrische voertuigen, het vergroenen van bedrijfsvloten en slimme laadinfrastructuur. Het is een understatement om te zeggen dat Dries een ‘believer’ van elektrificatie is. Ondertussen rijdt Dries al drie jaar zelf elektrisch met een BMW i3 en neemt hij zijn werk vaak mee naar huis, letterlijk. Dries deelt graag zijn ervaringen als EV-rijder en hoopt hiermee andere te overtuigen van deze alternatieve mobiliteitsvorm. The New Drive heeft als motto ‘Samen België Schoner Maken’ en dat proberen ze ook in de praktijk om te zetten. Zo bestaat de bedrijfsvloot van The New Drive voor meer dan 65% uit volledig elektrische voertuigen.

Elektrisch voor het leven

Het valt op dat het merendeel van de bestuurders van elektrische voertuigen niet meer terug willen naar de traditionele wagen met een verbrandingsmotor. Ik kan dit beamen, er is geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om terug naar een conventioneel benzine- of dieselvoertuig over te stappen. Het gaat zelfs zo ver dat ik me als passagier in een conventioneel voertuig erger aan het geluid en de stank. Dingen waar ik vroeger helemaal niet mee bezig was. Één van de grootste voordelen van elektrische wagens is toch wel de rust en stilte. Men onderschat vaak hoe zalig en rustgevend het is om met een elektrische wagen te rijden. Een ander voordeel dat ik naar voor kan schuiven, is de rijervaring. Vooral de performante acceleratie en het afremmen met een elektrisch voertuig zijn ongeëvenaard.

De eerste keer

Ik beken dat mijn eerste keer een beetje onbeholpen en opvallend was. Na jarenlang met een traditionele verbrandingsmotor te hebben gereden, was ik gewoon om mijn wagen te laten ‘uitbollen’ bij het naderen van een obstakel. Op die manier kon ik afremmen op de motor en spaarde ik de remmen en vooral kostbare brandstof. Met een elektrische wagen werkt het toch een beetje anders. Een EV is namelijk uitgerust met een ingenieus systeem, waarbij als je de gaspedaal loslaat de wagen automatisch begint te remmen. Op die manier regenereert de wagen energie uit het remmen die hij dan weer kan gebruiken om de batterij aan te vullen. Met als gevolg dat ik tijdens mijn eerste ritje verschillende keren 30 meter voor rotondes stilstond, uitbollen is niet altijd de beste strategie met een EV. Al doende leert men, de zoektocht naar een nieuwe en aangepaste e-driving-style verliep daarna wel erg vlot. Na enkele dagen voelde ik me al snel een doorwinterde EV-rijder en keek ik een beetje neer op die stinkende benzine en dieselwagens. En ja, ik moet toegeven dat het ook leuk is om een kleine e-acceleratie-race te houden als de verkeerslichten op rood staan, zelfs met de gekende sportwagens. De overstap naar een elektrisch voertuig vraagt zeker aanpassingen en inspanningen van jezelf, maar deze is meer dan de moeite waard.

Connected

De meeste elektrische auto’s zijn ‘connected’ en bedienbaar vanop afstand met een app. Hiermee kan je bijvoorbeeld de auto laten voorverwarmen vooraleer je vertrekt, de batterijstatus raadplegen, lichten aan en uit doen, claxonneren. In het verleden was de winterperiode niet bepaald mijn favoriete periode op de baan. Iedere ochtend de wagen ijsvrij maken buiten in de vrieskou. Die tijd is nu dus ook voorbij! Een extra voordeel hierbij is dat hij voor deze functie stroom afneemt van het net waardoor je tijdens de rit niet moet inboeten op je actieradius. Door het feit dat je steeds je batterijstatus kan raadplegen via een app en tegelijkertijd op zoek kan gaan naar laadpalen, leer je ook leuke plekken kennen in je eigen omgeving. Mensen spreken je aan over die kabel aan je auto en zijn oprecht geïnteresseerd over de werking van mijn EV.

Vooroordelen

Er doen heel wat vooroordelen de ronde over elektrisch rijden, zoals een te kleine actieradius, het complex laadproces, een beperkt aantal laadpunten, het laden duurt te lang en ga zo maar door. Het zijn echter allemaal clichés die een echte EV-rijder één voor één kan ontkrachten. Als EV-rijder ben je in feite zo vrij als een vogel, aangezien stroom of energie meer en wijder verspreid aanwezig is dan benzine of diesel. Elk huis, bedrijf en parking is voorzien van de nodige stroom of energie. De zoektocht naar laadpalen is niet anders dan de zoektocht naar een tankstation. Zeker niet als je een tankkaart hebt, die ook niet in elk tankstation kan tanken. Het laden van mijn voertuig is voor mij echt een ingebakken automatisme geworden. Je stopt plugt in en vertrekt plugt uit, dat doe je toch ook met je gordel zonder hier verder over na te denken?

Laden zonder zorgen

Tijdens mijn eerste EV-jaar moest ik vaak creatief zijn in mijn zoektocht naar oplaadinfrastructuur omdat het aanbod nog beperkt was. Ik was een ware ‘stopcontact spotter’ en vond steeds ergens een stopcontact om bij te laden. Daarvoor was ik me er niet van bewust dat er zoveel vrije stopcontacten waren in parkeergarages. In die periode bereidde is me steeds goed voor op een langere trip. Zo nam ik bijvoorbeeld vooraf contact op met een hotel om te checken of ik ergens zou kunnen laden. Hierdoor heb ik zelf een keertje in de garagebox van de hoteleigenaar mogen laden. Vandaag merk ik de voorbereiding minder noodzakelijk wordt. Er verschijnen op de hoek van iedere straat oplaadpunten met diverse laadsnelheden. Kortom, het laden vandaag de dag kan zonder zorgen.

Special guest arriving

Als afsluiter van mijn verhaal geef ik graag mee dat je als EV-rijder regelmatig in de kijker staat als je ergens toekomt. Mensen kijken verbaasd om zeggen: “Die auto hoor je nauwelijks.” Mensen komen vragen stellen over het voertuig, de eerste vraag is meestal “Wat is het rijbereik?” Soms neem ik zelfs mensen mee voor een ritje is. Zo ervaar je in een elektrisch voertuig toch ook wel een beetje het special guest gevoel.

Elektrisch rijden is dus een echte aanrader!

The New Drive

Samen België schoner maken!